آیا شبکه ارتباطی کشور آماده ارائه آموزش آنلاین است؟

به گزارش جعبه مهر، آموزش از راه دور در دانشگاه ها و مدارس کشور از سه هفته آخر اسفندماه سال گذشته شروع و با دستور رئیس جمهوری تا 30 فروردین ماه سال 99 ادامه می یابد. اما آنچه در این مدت بیش از همه خودنمایی می کرد مشکلاتی چون کندی اینترنت بود.

آیا شبکه ارتباطی کشور آماده ارائه آموزش آنلاین است؟

اما سؤال اینجاست که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بهبود آموزش آنلاین و مجازی چه اقدام های مهمی انجام داده است؟ آیا مسائل موجود در آموزش از راه دور تنها به کندی اینترنت ارتباط دارد؟ شرایط دانشگاه ها در برگزاری آموزش آنلاین چگونه است؟ روزنامه ایران به سراغ مسئولان وزارت ارتباطات و چند تن از اساتید دانشگاهی رفت و نظر آنها را جویا شد.

ارتقای شبکه ارتباطی

چند لایه در آموزش آنلاین دانشگاه ها و مدارس نقش عمده ای دارند که تنها بخش زیرساخت شبکه ارتباطی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط می شود.

سجاد بنابی عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان مطلب فوق به ایران گفت: آموزش مجازی و ارائه خدمات دارای چند لایه یعنی بستر شبکه ارتباطی، لایه های دسترسی و دیتاسنترهاست. از این سه لایه، بستر شبکه ارتباطی در حوزه شرکت ارتباطات زیرساخت است. بخش لایه های دسترسی به اپراتورهای تلفن همراه و شرکت های اینترنتی ارتباطات ثابت برمی شود. لایه سوم نیز که حوزه زیرساختی دیتاسنترهاست و روی آن نرم افزارها و پلتفرم های آموزشی مستقر هستند، در دست بخش خصوصی است.

بنابی اضافه نمود: وزارت ارتباطات سعی کرد که لایه ارتباطی شبکه را که در حوزه اختیارات خود است را افزایش دهد و این شبکه را 4 برابر ارتقا داد بنابراین اکنون مشکل پهنای باند و محدودیت ارتباطی و کمبود ظرفیت در شبکه های داخلی و بین اللملی وجود ندارد بنابراین با این اتفاق مهم، آموزش مجازی دانشگاه ها و مدارس بهبود خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه بعضی مسائلی که در زمینه آموزش آنلاین و راه دور دانشگاه ها و مدارس وجود دارد خارج از مجموعه زیرساخت است، گفت: به علت ماندن مردم در خانه میزان مصرف اینترنت خانگی و تلفن همراه افزایش یافته است در اینترنت خانگی ترافیک مصرف از 15 درصد به 45 درصد رسید از این رو در این لایه دسترسی نیز با مسائلی همچون کندی سرعت اینترنت روبرو شد که در این زمینه ظرفیت افزایش یافت و در بخش اینترنت خانگی نه تنها سرعت ای دی اس ال افزایش یافت، بلکه بخش وی دی اس ال نیز راه اندازی شد. از سوی دیگر همانطور که وزیر ارتباطات هم اعلام کردند با شروع مجدد کلاس های مجازی مدارس و دانشگاه ها، به شرکت های اینترنت خانگی ابلاغ شده که تا انتها اردیبهشت سرعت همه مشترکین خود را رایگان به 16مگابیت ارتقا دهند.

عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه گفت: البته در بخش اپراتورهای تلفن همراه نیز تا جایی که فرکانس رادیویی اجازه می داد ظرفیت خود را افزایش دادند . کلاس های مجازی مدارس و دانشگاه ها که برای آموزش احتیاجمند اینترنت هستند، این ظرفیت شبکه افزایش پیدا می نماید، اما وزارت ارتباطات منابع فرکانسی دیگر در اختیار ندارد و آنچه وجود داشت در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار داد ولی برای بهبود شرایط دسترسی باید منتظر آزادسازی فرکانس های صدا و سیما باشیم.

بنابی به مشکل دیگر در لایه زیرساخت دیتاسنترها و اپلیکیشن های نرم افزاری اشاره نمود و اضافه نمود: این لایه در دست بخش خصوصی است و از عهده شرکت زیرساخت برای برطرف آن خارج است. به عنوان مثال در بخش آموزش مجازی از نرم افزارهای صوتی و تصویری مانند اسکای روم و پیغام رسان ها استفاده می شود و یا دانشجویان از زیرساخت ها و پلتفرم های دانشگاهی خود بهره می برند که باید مسائل آنها از سوی صاحبان نرم افزارها و پلتفرم ها برطرف و ارتقا یابد.

سرعت بخشیدن به استارتاپ های آموزش مجازی

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه ها و مدارس که تهدیدی برای آموزش محسوب می شد اما سازمان فناوری اطلاعات این تهدید را تبدیل به فرصت کرد تا بتواند فعالیت های آموزش مجازی خود را که از مدت ها قبل شروع نموده را سرعت ببخشد.

مشکات اسدی مشاور توانمندسازی اجتماعی رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز با بیان مطلب فوق به ایران گفت: پیش از این هدف از آموزش مجازی یاری به عدالت آموزشی بود. این سازمان معتقد بود که با آموزش مجازی و تهیه محتوای مطلوب و استاندارد می تواند آنها را با رهبری وزارت آموزش و پرورش در اختیار مناطق کمتر برخوردار قرار دهد و از سوی دیگر می تواند مکملی برای آموزش در مدارس باشد ولی با تعطیلی مدارس، آموزش مجازی از بحث مکمل بودن خارج و به آموزش اصلی تبدیل شده است .

وی اضافه نمود: برای ایجاد ارتباط بهتر بین معلمان و دانش آموزان در وزارت ارتباطات در 4 لایه مختلف کار کردیم. در لایه اول با دستور وزیر ارتباطات به سه وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه زدیم که می توانیم تا انتها شیوع ویروس کرونا برای این سه بخش اینترنت رایگان در نظر بگیریم.

اسدی در ادامه به حمایت سازمان فناوری اطلاعات از بخش خصوصی و کسب وکارهای حوزه آموزش مجازی اشاره نمود و گفت: در لایه دوم شرکت ها و کسب وکارهای استارتاپی که در حوزه آموزش مجازی و فراوری محتوا و پلتفرم فعال بودند و در سامانه نوآفرین این سازمان ثبت نام ننموده بودند، به سرعت خواستیم تا ثبت نام نمایند. همینطور از آنها خواستیم در راستای مسئولیت اجتماعی خود، خدماتشان را تا انتها تعطیلات مدارس، رایگان ارائه دهند که این کار را انجام دادند و سپس آنها را به آموزش و پرورش معرفی کردیم.

وی اضافه نمود: در لایه سوم برای این حوزه از کسب و کارها که برای فعالیت خود احتیاج به اعتبارنامه از سوی وزارت آموزش و پرورش داشتند اقدام کردیم، چرا که آنها باید از فیلترهایی همچون امنیت، حریم خصوصی و فنی نیز عبور می کردند که برای گذر از این مراحل به آنها یاری کردیم تا سریعتر بتوانند وارد اکوسیستم آموزش مجازی شوند و این اقدام ها به سرعت انجام شد به طوری که بعد از شروع فعالیت آنها به قدری کاربران آنها افزایش یافت که گاهی با مشکل روبرو شدند.

مشاور توانمندسازی اجتماعی رئیس سازمان فناوری اطلاعات به لایه چهارم نیز اشاره نمود و گفت: در آموزش مجازی بعضی از معلمان با سواد دیجیتالی کمی که داشتند شروع به فراوری محتوا برای دانش آموزان خود کردند از این رو ما با یاری آموزش و پرورش یک کمپینی به نام درسخانه را راه اندازی کردیم . هدف از این کمپین شناسایی و تقدیر از معلمانی است که محتوای آموزشی فراوری می نمایند از این رو با همکاری آپارات از معلمان درخواست شد تا محتوای خود در این پلتفرم را بارگذاری نمایند و قرار بر این شد که بعد از انتها تعطیلات از نظر کمی (تعداد دیده شدن و میزان فراوری محتوا) و کیفی داوری شوند و بهترین معلمان و دانشجو معلمان وارد چرخه فراوری محتوا در سازمان فناوری اطلاعات شوند.

کندی اینترنت مشکل اصلی

اما اساتید دانشگاهی در زمینه برگزاری آموزش آنلاین چه گفتند. ناصر مزینی استاد هوش مصنوعی دانشگاه علم و صنعت معتقد است که دانشگاه علم و صنعت اولین دانشگاهی بود که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه ها آموزش آنلاین خود را شروع کرد و سه هفته پیش از شروع تعطیلات نوروزی کلاس ها برپا بود و اکنون نیز ادامه دارد.

مزینی با بیان اینکه ما در مدت یک هفته تمام زیرساخت های مورد احتیاج، فایل ها و ویدئوهای آموزشی و نرم افزارهای لازم را برای آموزش آنلاین شروع کردیم، به ایران گفت: بزرگترین چالش آنلاین و آموزش مجازی بحث اینترنت است چون به علت کندی شبکه، اساتید و دانشجویان با قطع و وصلی اینترنت روبرو هستند و گاهی به دلیل قطعی، صدای استاد را ندارند.

علیرضا هاشمی گلپایگانی استاد دانشگاه امیرکبیر نیز معتقد است که در شرایط کنونی و سخت که با شیوع ویروس کرونا ایجاد شده آموزش آنلاین و راه دور بهترین راه است تا دانشجویان از کسب علم عقب نیفتند.

هاشمی گلپایگانی نیز با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر از گذشته تجربه خوبی در برگزاری آموزش مجازی دارد، به ایران گفت: این دانشگاه پیش از این زیرساخت های لازم را فراهم نموده و اساتید و دانشجویان می توانند آموزش های نظری خود را در این بستر ادامه دهند.

وی درباره مسائلی که در حوزه آموزش آنلاین وجود دارد نیز گفت: از آنجایی که همزمان بیش از 200 کلاس با ظرفیت 20 تا 30 دانشجو در دانشکده های مختلف همزمان برگزار می شد و تا حدودی این میزان آموزش نیز روی پلتفرم آموزش مجازی دانشگاه انجام می شود، زیرساخت ظرفیت کافی برای این تعداد کلاس که دانشجویان از سراسر کشور به آن متصل می شوند، ندارد. از سوی دیگر به اینترنت با سرعت بالا در کل کشور احتیاج است تا با قطعی و وصلی روبرو نشوند.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: البته با ارائه محتواها به صورت آفلاین می توان کاری کرد تا دانشجویان از دروس خود عقب نیفتند اما باید قبول کرد که این نوع آموزش از کیفیت لازم به دلیل در تعامل نبودن دانشجو و استاد برخوردار نیست.

این استاد دانشگاه به ارائه خدمات آموزش الکترونیکی از سوی شرکت های دانش بنیان و خدماتی اشاره نمود و گفت:سامانه های آموزش مجازی با نیروهای زبده می تواند در آموزش مجازی مؤثر واقع شود از سوی دیگر می تواند بستر مناسبی برای کسب و کارها باشد ولی باید استانداردهای لازم برای این سامانه ها تعریف شود.

وی اضافه نمود: محتواسازی در آموزش مجازی بسیارمهم است و استاد باید محتوای خود را به گونه ای فراهم کند که در قالب آموزش الکترونیکی شکل دهد و در این زمینه باید استانداردها و شیوه ها معین شود و به نظر می رسد کسب و کارهای این حوزه می توانند در این زمینه یاری رسان باشند.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5615

به "آیا شبکه ارتباطی کشور آماده ارائه آموزش آنلاین است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شبکه ارتباطی کشور آماده ارائه آموزش آنلاین است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید