انتقاد از وجود بروکراسی پیچیده در تامین واگن

به گزارش وبلاگ فناوری، مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: واگن باید متناسب با مترو هر شهری طراحی شود و به همین دلیل زمانبری خاص خود را دارد.

انتقاد از وجود بروکراسی پیچیده در تامین واگن

به گزارش شهر، علی امام، مدیر عامل شرکت مترو تهران درباره انتها آزادسازی اوراق مشارکت سال 98 مترو تهران گفت: دو ماه پیش 184 میلیارد تومان و انتهای هفته گذشته نیز سهم دولت آزادسازی و در مجموع 684 میلیارد تومان از سهم هزارمیلیارد تومانی مترو تهران از اوراق مشارکت مترو تا به امروز آزادسازی شده است.

3 وثیقه دیگر برای پایان آزادسازی اوراق مشارکت سال 98

او درباره آزادسازی باقی مانده سهم مترو و ارائه وثیقه جهت آزادسازی آن گفت: دو مورد از وثائقی که شهرداری ارائه داده در مراحل نهائی است و احتمالا تا نیمه بهمن تایید می شود و باقی مانده پول آزاد می شود.

امام در پاسخ به این سوال که آیا با دو وثیقه شهرداری باقی مانده پول آزاد می شود گفت: بستگی دارد که بانک آن ها را بپذیرد چرا که وقتی وثیقه ارائه می شود ارزش آن کاهشی می شود و گاهی 50 درصد کمتر از ارزش واقعی به عنوان وثیقه محسوب می شود.

او ادامه داد: احتمالا ملک سومی هم نیاز است که برای تامین وثیقه ارائه شود و احتمالا با این سه ملک پفراینده اوراق مشارکت بسته می شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به این سوال که آیا 10 ایستگاه باقی مانده طبق وعده داده شده تا پایان سال افتتاح خواهند شد گفت: ما زمان زیادی را از دست دادیم چرا که پول اوراق باید در شهریور ماه و در نهایت مهرماه به دست ما می رسید، اما قسمت بیشتر پول در آخرین روزهای دی ماه برای ما واریز شده است اما جلسات فشرده ای با پیمانکاران در این روزها برگزار کردیم و درخواست کردیم تا جایی که ممکن است کار را فشرده پیش ببرند.

امام ادامه داد: در تلاش هستیم تا جایی که می شود ایستگاهی به سال بعد موکول نشود و امیدواریم تا آخر سال ده ایستگاه باقی مانده تا پایان سال افتتاح شود.

او افزود: بیشتر افتتاح ها در اسفندماه است و تعداد کمتری از ایستگاه ها در بهمن ماه افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در واکنش به اظهارات رئیس شورای شهر مبنی بر اینکه افتتاح ایستگاه ها بدون وارد کردن واگن به خط انگار که پول خود را دور می ریزیم، و باید در تامین واگن برای مترو اقدام جدی تری کرد گفت: در سال 96 و در برنامه پنج ساله، دولت تامین واگن برای کلانشهرها را به صورت جدی تری برعهده گرفت و براساس ماده 48 مقرر شد تا پایان برنامه در سال 1400، دو هزار دستگاه واگن مترویی برای مترو کلانشهرها تامین شود که سهم تهران 1050 واگن است.

او ادامه داد: مسئولیت تامین واگن ها به وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها سپرده شد و مناقصه بین المللی برگزار و اواخر سال 96، واگن سازی تهران با شرکای چینی خود برنده آن شد.

امام با تاکید بر اینکه به جد پیگیر این مساله هستیم گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری ها کارفرما است و شهرداری تنها بهره بردار است و منابع مالی نیز از طریق فاینانس و با تعهد دولت تامین می شود. متاسفانه فرایند اداری در داخل کشور خیلی به کندی پیش رفته و هنوز به انتها نرسیده است، البته تحریم نیز بی تاثیر نبوده است.

اعتبار اسنادی واردات 630 واگن از چین هنوز باز نشده است

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: زمانی که این قرار داد بسته شد قرار بود الحاقیه ای منعقد شود و این الحاقیه ماه هاست که بین طرف چینی و سازمان شهرداری ها به نتیجه نرسیده و در نتیجه اعتبار اسنادی پروژه هنوز باز نشده است. در قراردادهای فاینانس، تا زمانی که اعتبار اسنادی باز نشود، قرارداد فعال نمی شود و هنوز این اتفاق رخ نداده است.

او افزود: چیزی به 1400 نمانده است و حتی قرارداد هم هنوز به انتها نرسیده است و به نظر می آید متاسفانه تا پایان دولت دوازدهم هیچ اتفاق جدی در عرصه تامین واگن رخ ندهد.

امام ادامه داد: تا سال آینده بدون هیچ شک و شبه ای نه تنها 630 واگن بلکه باقی این تعداد دو هزار واگن نیز به نتیجه نمی رسد.

با وجود بروکراسی پیچیده اداری، بدون تحریم هم شرایط تامین واگن تفاوت چندانی نداشت

او گفت: درست است که تحریم بی تاثیر نبوده اما اصل مشکل سیستم بروکراسی سنگین و پیچیده ای است که داریم، حتی اگر تحریم هم نبود، با این شرایط اداری احتمالا تفاوت چندانی با شرایط کنونی نداشتیم.

امام ادامه داد: فارغ از بحث 2 هزار واگن، در سال جاری دو اتفاق افتاده است، شرکت مترو تهران، بعد از جلسات متعدد با شرکت واگن سازی تهران تلاش کرد تا قراردادها را به نسبت قراردادهایی که در دوره قبل مدیریت شهری بسته شده بود و عددهای بالایی بود که بنظر می آمد منطقی نیست، تعدیل دهد و در نتیجه قراردادها 25 درصد قیمت ها تعدیل و قراردادی برای تامین 105 دستگاه آماده شد که امیدواریم در بهمن ماه با حضور شهردار و رئیس سازمان برنامه و بودجه این قرارداد مبادله شود.

او با اشاره به ظرفیت های قانون بودجه برای تامین منابع گفت: در قانون بودجه کل کشور ظرفیت هایی وجود دارد و در این زمینه پیگیر تامین منابع هستیم. تبصره 18 و 19 بودجه و ماده 12 قانون حمایت از تولید حمایت پذیر از جمله راه هایی هستند که پیگیر بهره گیری از آن ها هستیم. بعلاوه ظرفیت اوراق مشارکت را نیز استفاده خواهیم کرد. درسال 99، مبلغ 420 میلیارد تومان از اوراق برای تامین واگن اختصاص داده شده است.

امام ادامه داد: از طرفی تبصره 19 بودجه برای حمایت از مشارکت عمومی-خصوصی در پروژه ها است و در آن پیش بینی شده است که اگر سرمایه گذاری 70 درصد هزینه را بدهد، دولت 30 درصد آن را تامین می کند. در این زمینه برای اولین بار در ماه های گذشته از کمیته ماده 27 وزارت کشور مصوبه گرفتیم و اولین نوبت فراخوان شنبه هفته گذشته در روزنامه همشهری چاپ شد و اکنون در فرایند تامین سرمایه گذار هستیم که بتوانیم 105 دستگاه نیز از این طریق تامین کنیم.

او ادامه داد: اگر این سرمایه گذاری به نتیجه برسد باب جدیدی در مترو تهران ایجاد خواهد شد و امیدواریم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی به قرار داد برسیم و 105 دستگاه دیگر را نیز از این طریق به نتیجه برسانیم.

در یک سال آینده واگن جدیدی به مترو تهران اضافه نخواهد شد

به گزارش ایلنا، امام در پاسخ به این سوال که این 105 دستگاه چه زمانی به ناوگان حمل ونقل پایتخت اضافه خواهد شد گفت: از زمانی که قرارداد بسته شود، واگن ها باید 18 ماهه تامین شود و وارد شبکه مترو تهران شود.

او در واکنش به اینکه بنابراین در یک سال آینده واگن جدیدی به مترو تهران اضافه نخواهد شد گفت: خیر اضافه نخواهد شد. واگن باید متناسب با مترو هر شهری طراحی شود و به همین دلیل زمانبری خاص خود را دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "انتقاد از وجود بروکراسی پیچیده در تامین واگن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از وجود بروکراسی پیچیده در تامین واگن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید