برخورد قضایی با عاملان تخریب ساباط تاریخی محله عبید زاکانی

به گزارش جعبه مهر، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، برخورد قضایی با عاملان تخریب ساباط تاریخی محله عبید زاکانی صورت می گیرد.

برخورد قضایی با عاملان تخریب ساباط تاریخی محله عبید زاکانی

قضیه چیست؟

علیرضا خزائلی ضمن ابراز تأسف و محکوم کردن این عمل غیرفرهنگی گفت: بخش هایی از ساباط تاریخی خیابان عبید زاکانی در اواخر شهریور سال جاری تخریب شد که ضمن برگزاری جلسه با اهالی ساباط برای حل و فصل موضوع به شکل مسالمت آمیز و انجام مکاتبات لازم با مقامات قضایی برای شناسایی و برخورد با عوامل تخریب این اثر، تجهیز کارگاه برای بازسازی، رفع خطر و تأمین امنیت ساباط بصورت ویژه در دستور کار حوزه معاونت میراث فرهنگی قرار گرفت و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

خزائلی افزود: کارگاه بازسازی این بنا تا ساعت پنج بعدازظهر روز پنجشنبه 24 مهر جاری فعال بود و مستندنگاری لازم نیز در این زمینه اجرا شده که با توجه به تعطیلات هفته گذشته و تعطیلی موقت کارگاه، طبق گزارش گشتهای یگان حفاظت اداره کل بامداد روز شنبه 26 مهر بار دیگر به قسمت عمده ای از این بنای تاریخی آسیب و خسارت جدی وارد شده است.

وی اعلام نمود: بدنبال این اقدام صبح امروز طبق هماهنگی بعمل آمده با دستگاه قضایی و انتظامی و با دستور مقام عالی دادستانی، قاضی پرونده در محل حضور یافته و ضمن بازدید دستوراتی را در خصوص شناسایی عوامل تخریب در اسرع وقت و راه اندازی کارگاه بازسازی پس از انجام اقدامات اولیه رفع خطر صادر کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین شرح داد: طی یک ماه گذشته درگیر برگزاری جلسات برای رفع مسائل ساکنین بودیم و سعی داشتیم تا با حفظ سرمایه های اجتماعی موجود در این محل موضوع را به شکل مسالمت آمیز پیش ببریم که متأسفانه شاهد این اتفاق هستیم و برابر با فصل نهم قانون مجازات اسلامی ماده 558 خواستار شدیدترین مجازات برای عوامل این اقدام غیرفرهنگی هستیم.

وی یادآور شد: مواریث ارزشمند تاریخی - فرهنگی متعلق به همه مردم است و همه ما وظیفه نگهداری و حفاظت از این آثار را برعهده داریم که امیدواریم با توجه به سابقه غنی فرهنگی شهر قزوین و شهروندان آن شاهد چنین اتفاقاتی در سطح شهر و استان نباشیم.

خزائلی همچنین با اشاره به تخریب بخشی از دیوار حمام حاج کریم اظهار کرد: شنبه 26 مهر در حین اجرای عملیات عمرانی شرکت آب و فاضلاب در خیابان پیغمبریه کوچه پنجعلی قسمتی از دیوار حمام تاریخی حاج کریم آسیب دیده که با توجه به حضور کارشناسان فنی اداره کل در محل حادثه و هماهنگی بعمل آمده عملیات بازسازی و بازسازی این بخش از بنا با مشارکت شرکت آب و فاضلاب در دستور کار قرار گرفت که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همگردی
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7858

به "برخورد قضایی با عاملان تخریب ساباط تاریخی محله عبید زاکانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد قضایی با عاملان تخریب ساباط تاریخی محله عبید زاکانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید