ترامپ به گام پنجم کاهش تعهدات ایران در برجام واکنش نشان داد

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر گفته است که ایران هرگز به بمب هسته ای دست نخواهد یافت.

ترامپ به گام پنجم کاهش تعهدات ایران در برجام واکنش نشان داد

این سخنان ترامپ در حالی است که پیش از این بارها مقامات عالی و ارشد جمهوری اسلامی ایران، برنامه هسته ای ایران را صلح آمیز اعلام کرده و هرگونه اقدامی برای دستیابی به تسلیحات هسته ای به دلیل حرمت دینی آن را رد کرده اند.

در عین حال به نظر می رسد این اظهار نظر ترامپ در واکنش به گام پنجم و نهایی ایران در کاهش تعهدات هسته ای برجام اجرا شده است که شب گذشته به صورت رسمی از سوی دولت اعلام شد.

گام های ایران برای کاهش تعهدات هسته ای برجام در واکنش به خروج یکطرفه و نقض عهد آمریکا در برجام و همچنین عدم پای بندی کشورهای اروپایی عضو این توافق اجرا شده است.

شب گذشته دولت جمهوری اسلامی طی بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد و گفت: ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست و من بعد برنامه هسته ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت. همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت.

در عین حال در بیانیه دولت ایران تاکید شده است که در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4506

به "ترامپ به گام پنجم کاهش تعهدات ایران در برجام واکنش نشان داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ به گام پنجم کاهش تعهدات ایران در برجام واکنش نشان داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید