حداقل 300 هزار میلیارد بدهی میراث روحانی برای دولت بعد

به گزارش جعبه مهر، خزانه خالی و بدهی های انباشته، میراث دولت روحانی برای دولت آینده است.

حداقل 300 هزار میلیارد بدهی میراث روحانی برای دولت بعد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، مشرق نوشت: برنامه دولت برای برطرف کسری بودجه، انتشار حجم بزرگ انواع اوراق مالی است که بازپرداخت آن ها به دوش دولت بعد خواهد بود به طوری که فقط برای اوراقی که سال جاری منتشر می گردد، دولت سیزدهم باید 300 هزار میلیارد تومان از بودجه اش را کنار بگذارد.

دمیدن در تنور انتشار بی محابای اوراق جهت تأمین مالی دولت در حالی است که دولت دوازدهم، سال پایانی خود را سپری می کند و آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز به طور مستمر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، با اعلام آمادگی برای این موضوع، دولت را به انتشار حجم بزرگ اوراق بدهی تشویق و ترغیب می کند. قرار داشتن در سال آخر خدمت بدان معناست که تسویه حجم قابل توجهی از اوراق مذکور، برعهده دولت آینده قرار خواهد گرفت؛ لذا بار مالی منتقل شده، جزو مهم ترین چالش هایی است که دولت بعد در روز های ابتدایی باید با آن دست و پنجه نرم کند.

آنالیز های کارشناسی نشان می دهد از مجموع اوراق منتشر شده توسط دولت دوازدهم، بخشی سررسید شده، سررسید بخشی دیگر مربوط به سال 1399 و چهار ماهه ابتدایی سال 1400 و سررسید مابقی مربوط به دولت سیزدهم خواهد بود.

آنالیز اسناد خزانه به عنوان عمده ترین اوراق دولتی نشان می دهد که سهم دولت سیزدهم در بازپرداخت اوراق مذکور به ارزش 53/5 هزار میلیارد تومان است که 46 هزار میلیارد تومان از آن مربوط به اصل و 7/5 هزار میلیارد تومان سود آن می باشد.

اما همه ماجرا به ارقام فوق ختم نمی گردد، زیرا طبق قانون بودجه 1399، دولت مجوز انتشار 80 هزار میلیارد تومان اوراق جدید را دریافت نموده است. به علاوه، بنا بر اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، مجوز انتشار 150 هزار میلیارد تومان اوراق دیگر به منظور اجرای عملیات بازار باز از سوی سران دریافت شده است. حال آنکه با توجه به آثار و تبعات منفی و قابل پیش بینی آن، ضرورت دارد سایر اعضای سران قوا در مورد صحت و سقم این موضوع جوابگو باشند.

شایان ذکر است چنانچه 150 هزار میلیاردتومان اوراق مذکور که بیش از درآمد های مالیاتی در سال گذشته هست منتشر گردد، مجموع مجوز اوراق منتشر شده توسط دولت به 230 هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد و با احتساب سود سالیانه 15 درصد، رقمی معادل 22 هزار میلیارد تومان نیز در هر سال به آن افزوده خواهد شد و مجموع این بدهی در صورت سررسید یک ساله اوراق به حداقل 252 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. البته سررسید این اوراق معمولاً سه ساله است، بنابراین اگر سود سه سال را حساب کنیم مجموع رقمی که دولت سیزدهم باید بازپرداخت کند به بیش از این رقم می رسد. در هر حال اگر حداقل ارقام فوق را هم مد نظر قرار دهیم (53/5 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه + 252 هزار میلیارد تومان اوراق مالی) دولت بعد باید در ابتدای فعالیتش به دنبال بازپرداخت بیش از 300 هزار میلیارد تومان بدهی به جای مانده از دولت روحانی باشد. از الزامات مواجهه با معضلات و چالش های مالی دولت ها در وهله اول آن است که در هزینه ها به ویژه جاری صرفه جویی کنند لیکن همان گونه که در ارقام بودجه مشاهده می گردد، بودجه جاری طی 7 سال گذشته بیش از 3 برابر شده است.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6598

به "حداقل 300 هزار میلیارد بدهی میراث روحانی برای دولت بعد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداقل 300 هزار میلیارد بدهی میراث روحانی برای دولت بعد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید