خبرنگاران یار مهربان، مونس تنهایی بچه ها گنبدی در شرایط کرونایی

به گزارش جعبه مهر، گنبدکاووس - خبرنگاران - شیوع کرونا در کشور و تاکید بر خانه نشینی برای قطع زنجیره ابتلا به این بیماری، باعث رونق بیشتر کتابخوانی در میان بچه ها و نوجوانان گنبدی شده بطوری که جمع بندی نظرات کتابفروشی های این شهرستان بیانگر افزایش 50 درصدی خرید کتاب توسط خانواده ها برای این گروه های سنی است.

خبرنگاران یار مهربان، مونس تنهایی بچه ها گنبدی در شرایط کرونایی

با شیوع کرونا، کتابخوانی در کنار استفاده از اینترنت، تلویزیون و فضای مجازی به عنوان یک سرگرمی مفرح و سالم در میان خانواده ها بویژه بچه ها و نوجوانان گنبدی رونق گرفته بطوری که فروش آن در ماه های اخیر با رشد خوبی در مقایسه با ماه های قبل آن روبرو شده است.

در شرایط فعلی که رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و نیز ماندن در منزل توصیه می شود، برخی خانواده ها برای عمل به این توصیه ها و گذران مطلوب اوقات فراغت و بیکاری فرزندان به خرید کتاب برای آن ها روی آورده اند.

یکی از فروشندگان کتاب در گنبدکاووس گفت: فروش فعلی کتاب در همه رده های سنی بویژه بچه ها و نوجوانان در مقایسه با قبل از شیوع کرونا 50 تا 60 درصد افزایش داشته که مهمترین دلیل آن تمایل بیشتر خانواده ها به حضور در منزل و پرکردن اوقات خود و فرزندانشان با خواندن کتاب است.

نیما خالقی افزود: شهروندان گنبدی بخش قابل توجهی از کتاب ها را از طریق آنلاین با استفاده از شبکه های مجازی و یا تلفنی درخواست می دهند، با این وجود در ساعات پایانی روز شاهد حضور قابل توجه مشتریان در کتاب فروشی هستیم.

یکی دیگر از فروشندگان کتاب در گنبد گفت: افزایش قیمت کتاب های موجود در بازار به سبب گرانی کاغذ، مانعی برای افزایش فروش کتاب های کودک در گنبدکاووس نشد.

سولماز نوعی افزود: بیشترین استقبال والدین در زمان حضور در کتابفروش به ترتیب خرید کتاب بچه ها و نوجوانان و در مرحله بعد کتاب برای بزرگسالان، خرید بازی های فکری، اسباب بازی و در مرحله آخر نوشت افزار است.

به گفته وی، فروش کتاب گروه سنی بچه ها و نوجواناندر این کتابفروشی نسبت به قبل از شیوع کرونا بیش از 40 درصد افزایش داشته است.

بر خلاف رونق فروش کتاب های کودک و نوجوان در شرایط کرونایی خرید کتاب های دانشگاهی و کمک آموزشی در گنبدکاووس سیر نزولی به خود گرفته و صاحبان این کتابفروشی ها با ابزار گلایه از اتفاق بوجود آمده، گفتند: تغییر در شرایط آموزشی مدارس و دانشگاه های کشور و حرکت به سمت برگزاری کلاس های غیرحضوری با شیوع کرونا و در کنار افزایش قیمت کتاب های این حوزه باعث کاهش فروش شده است.

به گفته این فروشندگان، تعداد مراجعه افراد برای خرید کتاب از روزانه 20 تا 30 نفر در شرایط عادی به 2 تا سه نفر در روزهای اخیر رسیده است.

کارشناس روانشناسی حوزه خانواده و عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس هم با تاکید بر تاثیر مثبت مطالعه و کتابخوانی بر تقویت ذهن و کاهش افکار منفی در آن به سبب مسائل پیش آمده بعد از شیوع کرونا، از مردم خواست انجام مطالعه را به عنوان یکی از روش های موثر در پیشگیری از بیماری ها روانی و آسیب های زندگی در شرایط این بیماری جدی بگیرند.

مژگان میرزا از شهروندان خواست برای قطع زنجیره سرایت ویروس کرونا با رعایت بهداشت فردی در خانه بمانند و از این فرصت برای ورزش کردن، تقویت قوای جسمانی و انجام بازی ها خلاقانه دسته جمعی برای تقویت قوای ذهنی استفاده کنند.

این روانشناس گفت: کتاب خواندن، فیلم دیدن و وقت گذرانی با خانواده با برگزاری جمع های حافظ و شاهنامه خوانی می تواند روح و روان مردم را در زمان حضور در خانه، شاد و سرزنده نگه دارد.

گنبدکاووس 350 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

بر اساس گزارش دیروز سه شنبه سخنگوی وزارت بهداشت، مجموع بیماران مبتلا به کووید 19 در کشور به 314 هزار و 786 نفر رسیده و با فوت 212 نفر در 24 ساعت گذشته تعداد جان باختگان بر اثر این بیماری در کشور به 17 هزار و 617 نفر رسیده است.

همچنین تا به امروز 272 هزار و 535 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6944

به "خبرنگاران یار مهربان، مونس تنهایی بچه ها گنبدی در شرایط کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یار مهربان، مونس تنهایی بچه ها گنبدی در شرایط کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید