خصوصی شدن فضاهای شهری، چالش جدی تهران

به گزارش جعبه مهر، سرپرست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران شکل جدید خصوصی کردن فضاهای شهری در تهران را چالش جدی دانست و گفت: در عین حالی که سلطه سرمایه به این مهم یاری می نماید نبود سیاست گذاری یکپارچه شهری و مدیریت آن نیز مزید بر علت شده است.

خصوصی شدن فضاهای شهری، چالش جدی تهران

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، میثم بصیرت در نشست سند راهبردی مدیریت فضاهای شهری تهران با بیان اینکه خلق مکان در تهران همیشه با مشکل روبرو بوده است، گفت: در تهران عرصه عمومی رسمیت نداشته و کارهای خوبی نیز در این حوزه صورت نگرفته است ضمن اینکه ما در نگهداری فضاها نیز با مسائل عدیده ای روبرویم به ویژه امروز که در شهرداری از لحاظ منابع اقتصادی نیز با مسائلی روبرو هستیم.

وی حوزه نگهداری، ایجاد و تعریف فضا در تهران را به آشفته بازاری تشبیه کرد که به سازمان های مختلفی از جمله سازمان زیباسازی، سازمان پارک ها و معاونت شهرسازی مربوط می گردد ؛ در عین حال از اینکه شهرداری تهران تنها متولی این موضوع در شهر باشد انتقاد کرد. وی شکل جدید خصوصی کردن فضاهای شهری در تهران را چالش جدی دانست و گفت: در عین حالی که سلطه سرمایه به این مهم یاری می نماید نبود سیاست گذاری یکپارچه شهری و مدیریت آن نیز مزید بر علت است. علی غفاری مجری طرح و استاد گروه برنامه ریزی و طراحی شهری دانشگاه شهید بهشتی در این نشست مقیاس شهرسازی در تهران را برخلاف رویه جهانی دانست و گفت: سبک زندگی جدید ایرانی اتومبیل- مال است و مقیاس های انسانی به مقیاس های غیرانسانی در فرآیند ساخت و طراحی شهر تبدیل شده است. از همین رو وی تهران را نیازمند سندی فرادستی ناظر بر مدیریت فضاهای شهری ارزیابی و بر این مهم تاکید نمود.

فضاسازی های نامناسب عدم تعلق شهروندان را تقویت می نماید همچنین عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه زندگی بدون فضای شهری بی معناست و نبود فضا برای ما غیرقابل تصور است، گفت: در خلق فضاهای شهری ما نیازمند مشارکت شهروندانیم؛ اما در تدوین ضوابط فضا همیشه نگاه بالا به پایین بوده و چارچوب سختی بر آن حاکم بوده است. گلپایگانی با انتقاد از کیفیت فضاهای شهری توضیح داد: حتی در فضاهای خانه و مدرسه نیز امکان ارتباط و زندگی و طبیعت فراهم نیست و همین سیاست باعث بیگانه شدن شهروندان با محله و شهر شده است و در مقیاس خرد و عالی احساس تعلقی به شهر وجود ندارد.فضا ماهیت اقتصاد سیاسی دارد در ادامه این جلسه میترا حبیبی ناظر طرح و عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه هنر با انتقاد از ایجاد محدودیت زمانی برای دسترسی به فضاهای شهری گفت: در آنالیز فضاهای عمومی با دو منظر فراوریکنندگان و مصرف کنندگان فضا روبرویم که در بخش فراوری، صاحبان قدرت قرار دارند و در بخش مصرف کنندگان، شهروندان با سلیقه ها و هنجارهای متفاوت قرار دارند. حبیبی ضرب آهنگ مصرف را چرخه ای و فراوری را خطی عنوان و گفت: موقعیت شهرسازان باید از همجواری با فراوریکنندگان به مصرف کنندگان فضا جابه جا گردد چرا که فضا ماهیت پیچیده ای دارد که باید در چارچوب اقتصاد سیاسی آنالیز گردد. وی از روند کنونی خلق و حفظ فضا در شهر انتقاد و توضیح داد: این فرآیند به دوره های زمانی کوتاه اختصاص می یابد در حالی که باید با افزایش مشارکت مردم معضل مهم عدم اعتماد شهروندان به نهادهای مدیریتی حل گردد.

استقبال شورا از تصویب سند راهبردی مدیریت فضاهای شهری تهران

در ادامه این جلسه علی اعطا رئیس کمیته معماری و طرح های شهری شورای اسلامی شهر تهران ضمن استقبال از کار مطالعاتی انجام شده، گفت: این سند یا در قالب لایحه و یا در قالب طرح در آینده ای نزدیک در شورای شهر تصویب و برای اجرا ابلاغ می گردد. اعطا با بیان اینکه تعیین نیست بهره برداری و مدیریت فضاهای عمومی شهری در تهران بر عهده کیست، گفت: در تهران موازی کاری زیادی درباره فضا صورت می گیرد به طوری که چهار معاونت اجتماعی فرهنگی، خدمات شهری، فنی و عمرانی و معماری و شهرسازی در حوزه فضا فعالند. وی همچنین بر ضرورت اتخاذ یک تصمیم و استراتژی تعیین برای ساماندهی فضاهای عمومی در تهران تاکید نمود.

نیازمند کشف فضاهای شهری هستیم در ادامه این نشست یاسر جعفری معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران بر ضرورت تدقیق در این سند تاکید و گفت: باید ابعاد کمی این طرح و اینکه چه بخش هایی از شهر مد نظر است تعیین گردد. وی با بیان اینکه امروز حضور جمعی شهروندان در شهر مطرح است، گفت: پلازاهای شهری نیز به همین دلیل در حال مطرح شدن است در حالی که پیش از این پیاده محوری در شهر مطرح بود. وی با بیان اینکه امروزه مفهوم خلق فضا نداریم بلکه با کشف فضا روبرویم، گفت: رویکرد جدید سازمان زیباسازی نیز به همین منوال است از همین رو پروژه درنگ گاه های شهری و ساماندهی خرده فضاهای شهری در این سازمان شکل گرفته است.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1180

به "خصوصی شدن فضاهای شهری، چالش جدی تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خصوصی شدن فضاهای شهری، چالش جدی تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید