راه چاره های ساده و خانگی برای پیشگیری و مهار ویروس کرونا

به گزارش جعبه مهر، مهمترین علائم شایع این ویروس تب، سرفه، تنگی نفس، علائم گوارشی و اسهال است و در موارد بسیار شدید عفونت ریه به صورت درگیری یا سندرم های حاد تنفسی برای فرد به وجود می آید.

راه چاره های ساده و خانگی برای پیشگیری و مهار ویروس کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از برنا ،محمدعلی صحراییان معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نایب رئیس انجمن ام اس و رئیس مرکز تحقیقات ام اس درباره ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا بین انسان و حیوان انتشار پیدا می نماید. محققان چینی اعلام نموده اند منشا ویروس کرونا خفاش، مار و یا مورچه خوار است.

او درباره علائم ویروس کرونا بیان نمود: مهمترین علائم شایع این ویروس تب، سرفه، تنگی نفس، علائم گوارشی و اسهال است و در موارد بسیار شدید عفونت ریه به صورت درگیری یا سندرم های حاد تنفسی برای فرد به وجود می آید.

صحراییان درباره این که چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند، بیان نمود: سالمندان، افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و خانم های باردار بیشتر از همه گروه ها مستعد ابتلا به بیماری حاصل از ویروس کرونا هستند. نکته بسیار مهم و قابل توجه درباره ویروس کرونا راه های انتقال فرد به فرد این ویروس است؛ یعنی اینکه انتشار از راه تماس نزدیک با فرد مبتلا، دست زدن به وسایل آلوده و انتشار از راه هوا هم می تواند صورت بگیرد.

او گفت: مهمترین راه پیشگیری از کرونا این است که به طور مرتب و صحیح اقدام به شستشوی کامل دست ها کنیم و از دست دادن و روبوسی با افراد به خصوص کسانی که دارای علائم تنفسی مانند سرفه یا عطسه هستند، پرهیز کنید. دهان و بینی را به هنگام عطسه بپوشانید که مانع پخش شدن ترشحات تنفسی به اطراف گردد و اگر با افراد صحبت می کنید به خصوص افرادی که احتماًل درگیری دارند حداقل فاصله 1 متر را حفظ کنید. همچنین از تماس دست شسته نشده و آلوده به چشم و صورت خودداری نموده و از رها کردن دستمال های استفاده شده در محیط پرهیز کنید. توصیه می گردد غذاهای نیم پز پرهیز استفاده نکنید و از تماس با حیوانات تا حد امکان خودداری کنید.

صحراییان در مورد استفاده مکرر از ماسک بیان نمود: زدن ماسک به تنهایی کافی نیست و بیشتر برای زمانی توصیه می گردد که فرد مبتلا شده است، ماسک برای بیمارانی که از داروهایضد سیستم ایمنیاستفاده می نمایند بیشتر توصیه می گردد. نکته مهم در مورد استفاده ماسک ها این است که زمان خاصی دارند و برای طولانی مدت نمی توان از آن ها بیش از یکبار استفاده کرد. همچنین دست زدن به ماسک باعث آلوده شدن دست ها خواهد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا آنتی بیوتیک ها برای درمان کرونا مناسب هستند، گفت: آنتی بیوتیک در درمان کرونا هیچ تاثیری ندارد و تا به امروز واکسنی برای مهار این ویروس یافته نشده است. البته درمان هایی به صورت تحقیقاتی در حال اجرا است

او در مورد نکات پیشگیرانه برای بیمارانی که مسائل زمینه ای دارند، بیان نمود: توصیه می گردد این افراد تا حد امکان سفر غیر ضروری یا حضور در اماکن شلوغ را محدود نمایند و از رفتن به مکان های پرتردد تا زمانی که وزارت بهداشت تحت کنترل بودن این بیماری را اعلام می نماید کاملاً پرهیز نمایند. اگر تغییر تنفسی و علائم سرماخوردگی به خصوص تب داشتند، حتماً به پزشک مراجعه نمایند. همچنین مایعات زیادی مصرف نموده و رژیم غذایی سالم و خوبی را داشته باشند.

صحراییان درمورد توصیه های مهم به خانواده ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا عنوان نمود: اگر فردی در خانواده دچار تب یا علائم آنفلوانزا شد به پزشک مراجعه کند و برنامه دارویی که به او داده می گردد را رعایت کند. درضمن یادمان باشد غیر از ویروس کرونا، سرماخوردگی های معمولی در این فصل شایع است و هر علامتی را باید جدی بگیریم. هر سرماخوردگی به معنای ابتلا به کرونا نیست .

او اضافه نمود: کسانی که محدودیت حرکتی دارند مانند افراد مبتلا به ام اس احتیاج به مراقبت بیشتری دارند؛ زیرا ممکن است مسائلی در انجام موارد بهداشتی مثل شستن دست داشته باشند. یک فرد ممکن است بین 2 تا 14 روز به ویروس کرونا مبتلا و هیچ علامتی نداشته باشد و فقط آن را در محیط پخش کند.

صحراییان در مورد امور تغذیه ای عنوان نمود: مصرف میوه جات، سبزیجات و غذاهای حاوی ویتامین c بیشتر در این مدت توصیه می گردد. همچنین مصرف غذاهای گرم مانند سوپ مفید خواهد بود و اگر بیماران دچار بی اشتهایی هستند حتماً تعداد وعده های غذایی را بیشتر و حجم غذای مصرفی را کاهش دهند. مسئله مهم تقویت توان و استقامت بدن است؛ زیرا افرادی می توانند بیماری را پشت سر بگذارند، که توان جسمی و بدنی خوبی دارند.

او درباره سوالات بیماران ام اس برای مصرف داروهای خاص بیان نمود: داروهای ام اس به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته ای برای تنظیم سیستم ایمنی هستند که سرکوب گر نیستند. اما دسته ای از این داروها اصطلاحاً داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی گفته می گردد. این نوع داروها سیستم ایمنی را طوری که خود می خواهند تغییر می دهند. به همین منظور افرادی که از داروهای سرکوب گر استفاده می نمایند باید مراقبت های بیشتری از خود داشته باشند.

صحراییان در مورد استفاده از داروهای بالابرنده سیستم ایمنی گفت: استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی را بالا می برند توصیه نمی گردد به دلیل اینکه در حال حاضر دارویی که بتواند با بالابردن سیستم ایمنی،جلوی ویروس کرونا را بگیرد یافت نشده و اگر خود ایمنی را افزایش دهیم ممکن است باعث تشدید بیماری گردد.

او عنوان نمود: امیدوارم با توصیه های گفته شده مسئله ای برای هیچ یک از افراد کشور پیش نیاید و این مرحله به خوبی پشت سر گذاشته گردد.

صحراییان گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا در جامعه توصیه می گردد افراد از دست دادن و روبوسی پرهیز کنید، دهان و بینی خود را مرتب بپوشانید و بشویید و از حضور در مکان های پرجمعیت خودداری کنید.

او در سرانجام اظهار کرد: در مورد مسائل روانی هم باید گفت: مواظب باشیم که استرس و نگرانی بیشتر از واقعیت به ما وارد نگردد، زیرا ترس بیش از اندازه باعث می گردد که نگرانی در ما افزایش پیدا کند. یکی از مسائل این است که در فضای مجازی اخبار و شایعات متعدد می شنوید که باعث ایجاد ترس و نگرانی می گردد، به همین منظور خواهشمندیم اخبار و اطلاعات را تنها از منابع رسمی و علمی از جمله وزارت بهداشت پیگیری کنید.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7741

به "راه چاره های ساده و خانگی برای پیشگیری و مهار ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره های ساده و خانگی برای پیشگیری و مهار ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید