علت مرگ و میر وحوش پارک ملی گلستان در دست آنالیز است

به گزارش جعبه مهر، بجنورد- خبرنگاران- شماری از قوچ و میش در پارک ملی گلستان به علت نامشخصی در روزهای نخستین سال سال جاری تلف شدند که عامل این مرگ و میر، همچنان از سوی کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست در حال آنالیز است.

علت مرگ و میر وحوش پارک ملی گلستان در دست آنالیز است

به گزارش خبرنگاران، یکی از علت های مرگ و میر وحوش پارک ملی گلستان، سرمای هوا عنوان شده است اما صاحب نظران در این باره تردید دارند و می گویند سرمای هوا نمی تواند در این حد بر وحوش تاثیرگذار باشد.

مسئولان می گویند اکنون تلفات جدید در پارک گلستان مشاهده نشده و محل پاکسازی شده است.

عضو شورای سیاست گذاری پارک ملی گلستان در این باره گفت: تلفات دیگری در پارک مشاهده نشده است و اجساد حیوانات تلف شده جمع آوری و دفن شده است.

سیدحمید کشمیری گفت: علت این تلفات هنوز اعلام نشده و دامپزشکی در حال آنالیز نمونه ها و آزمایش ها است.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد دوست داران طبیعت سبز کره زمین در خراسان شمالی اضافه کرد: در پیش بینی های اولیه، سرمازدگی علت این تلفات بوده است اما این امر هنوز به طور قطع، تایید نشده است.

عضو شورای سیاست گذاری پارک ملی گلستان اظهار داشت: اکنون پایش های منطقه در پارک ملی گلستان ادامه دارد.

** علت تلف شدن وحوش هنوز تعیین نیست

معاون فنی و سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: نمونه های برداشته شده توسط این اداره کل، حدود دو هفته پس از مرگ حیوانات صورت گرفته است و بر این اساس نتوانستیم به نتیجه لازم و مورد انتظار دست یابیم.

حمید رمضانی درباره تاثیر سرمای هوا بر وحوش و مرگ و میر آنان گفت: سرمای هوا شاید در بره ها و جوان تر ها تاثیرگذار باشد اما در خصوص حیوانات وحوش بالغ، این امر بعید به نظر می رسد اما هنوز به قطع نمی توان در این باره اظهار نظر کرد.

وی اضافه کرد: باید اطلاعات دقیق تری از شرایط جغرافیایی محل و وضعیت دمای هوا در زمان وقوع حادثه به دست آوریم.

رمضانی با بیان اینکه لاشه های وحوش در محدوده یک کیلومتری پارک ملی گلستان شناسایی شده است گفت: اجساد وحوش، در همین وسعت شناسایی شده و پراکندگی زیاد ندارد.

معاون فنی و سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: تاکنون نتیجه آزمایش برای بیماری طاعون و تب برفکی، منفی بوده است اما هنوز به قطع نمی توان وجود بیماری واگیر را رد کرد.

** تلفات وحوش در قرخود گزارش نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درباره نگرانی ها از سرایت بیماری به وحوش منطقه قرخود در شهرستان مانه و سملقان گفت: تاکنون گزارشی از تلفات وحوش در این منطقه به ما نرسیده است.

سید اصغر مطهری گفت: با اطلاع از تلفات قوچ و میش ها در محدوده میزابایلو، اکیپ ها نسبت به پایش و آنالیز ها از منطقه قرخود و اطراف اقدام نموده اند و خوشبختانه تاکنون مسئله ای گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: کارشناسان دامپزشکی از تهران و چند استان در حال آنالیز موضوع تلف شدن وحوش پارک ملی گلستان هستند اما، هنوز علت تعیینی برای تلف شدن این گونه از وحوش اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگاران، حادثه تلف شدن قوچ و میش ها از منطقه میرزابایلو در پارک ملی گلستان گزارش شده است.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

7185/ 6042

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1445

به "علت مرگ و میر وحوش پارک ملی گلستان در دست آنالیز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت مرگ و میر وحوش پارک ملی گلستان در دست آنالیز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید