محوطه طبیعی زیر زردآب جاذبه ای ارزشمند در فریدون شهر اصفهان

به گزارش جعبه مهر، محور تاریخی و گردشگری غرب استان اصفهان در دامنه های سلسله جبال سترگ زاگرس واقع شده و دارای آثاری بدیع و چشم نواز طبیعی است که نشان دهنده ظرفیت های بالای این منطقه در راستای توسعه بر مبنای گردشگری طبیعی است.

محوطه طبیعی زیر زردآب جاذبه ای ارزشمند در فریدون شهر اصفهان

محوطه بکر و طبیعی زیر زردآب در شهرستان فریدونشهر و در غرب استان اصفهان واقع شده است. این محوطه زیبا و منحصر به فرد در فاصله 35 کیلومتری شمال غرب شهر فریدونشهر و در فاصله دو کیلومتری از محور شمال روستای گوهر دره در دامنه های زاگرس واقع شده است.

این مجموعه طبیعی شامل شش آبشار است که میانگین ارتفاع آن ها از سطح زمین شش متر است و از کوهپایه های سلسله جبال زاگرس در این منطقه سرچشمه می گیرند.

مساحت این محوطه زیبا و طبیعی 10 هکتار است که جدای از آبشارهای شش گانه، دارای صخره های آهکی بسیار زیبا، بیش از 10 چشمه و 5 غار طبیعی است.

در کنار این غارهای طبیعی، کارشناسان به تعدادی سنگ نگاره و سفال برخورد کردند. در بررسی های اولیه، قدمت این سفال ها و سنگ نگاره ها از هزاره چهارم بیش از میلاد مسیح (شش هزار سال قبل) تا دوران سلطنت شهریاران ساسانی (بیش از ذو هزار سال قبل) تخمین زده شد.

این منطقه دارای آب و هوای کوهستانی و دارای پوشش گیاهی و درختی ارزشمندی است که از آن جمله می توان به گونه های درختان جنگلی، پسته کوهی، ذال ذالک، زبان گنجشک، بادام کوهی، بلوط، زرشک، سنجد و حتی انواع گل ها همچون گل ختمی و لاله سرنگون اشاره کرد.

در این منطقه با توجه به کوهستانی و بکر بودن، گونه های متنوع جانوری همچون خرس، بز کوهی، گراز، گرگ، روباه، خرگوش، موش صحرایی، سیاه گوش، کبک، عقاب طلایی، غاز، اردک و کبوتر زیست می کنند.

میانگین ارتفاع محوطه از سطح دریا با توجه به کوهستانی بودن منطقه در حدود 2900 متر است، لذا در این منطقه سالانه بیش از 600 میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است.

با توجه به جذابیت های طبیعی و تاریخی محوطه زیر زردآب از سال 1398 عملیات مستند سازی بخش های تاریخی و طبیعی این منطقه به منظور ثبت در فهرست میراث ملی و همچنین فراهم آوردن شرایط استفاده منطقه توسط گردشگران انجام شد.

اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فریدونشهر در نظر دارد تا پس از ثبت ملی این اثر، با ایجاد زیرساخت های متناسب با منطقه، شرایطی را در راستای استفاده گردشگران دوستدار طبیعت از این محوطه تاریخی و طبیعی فراهم آورد.

* گزارش از محسن محمدی کارشناس ارشد گردشگری و رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فریدونشهر

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6873

به "محوطه طبیعی زیر زردآب جاذبه ای ارزشمند در فریدون شهر اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه طبیعی زیر زردآب جاذبه ای ارزشمند در فریدون شهر اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید