همکاری با فنلاند به افزایش دانش فنی فراوری می انجامد

به گزارش جعبه مهر، طی نشستی با حضور عضو هیات رئیسه اتاق ایران، ضمن شروع به کار کمیته مشترک بازرگانی ایران و فنلاند، ابعاد همکاری های مالی دو کشور آنالیز شد.

همکاری با فنلاند به افزایش دانش فنی فراوری می انجامد

بر اساس اظهارات فعالان مالی حاضر در این نشست از آنجا که عمده صادرات این کشور به ایران مربوط به تکنولوژی و دانش است، برقراری روابط دو کشور برای صنایع ایران اهمیت بالایی دارد.

در این بین محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران حجم تجارت جهانی فنلاند در سال 2018 را 150 میلیارد دلار دانست که با کشورهای مختلف تراز تجاری دارد. سهم ایران از تجارت با فنلاند در همین سال 160 تا 170 میلیون دلار بوده که متأسفانه با شروع تحریم ها این رقم به 18 میلیون دلار کاهش یافته است.

بر اساس اظهارات وی دو کشور در بخش های دارویی، مواد غذایی، محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی و خشکبار با یکدیگر همکاری داشته اند. البته عمده واردات ایران از فنلاند مربوط به تکنولوژی های جدید می گردد.

کرباسی ظرفیت های همکاری بین دو کشور را در سطح بالایی ارزیابی کرد و گفت: اتاق ایران روی توسعه همکاری های تجاری با منطقه اسکاندیناوی برنامه ریزی نموده و در این راستا کمیته مشترک ایران و فنلاند را تشکیل داد و به طور جد زمینه سازی برای سرمایه گذاری مشترک را به عنوان یک راه حل بلندمدت دنبال می نماید.

در ادامه پس از معرفی فعالان ایرانی که پیش از این تحریم ها با بازار فنلاند ارتباط داشتند و اشاره به دغدغه های موجود، غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران از دو رویکرد در حوزه روابط مالی سخن گفت و تشریح کرد: از یک منظر باید به سراغ کشورهایی برویم که با آنها ارتباط داشته ایم و برای حفظ همین بازارها کوشش کنیم از طرف دیگر پیدا کردن بازارهای جدید مورد توجه واقع شده است. رفتن به سراغ بازار فنلاند تا حدودی جزو رویکرد دوم است.

وی شاخص درآمدهای سالانه این کشور را بالا ارزیابی کرد و گفت: طبق انتظارات دولت و بخش خصوصی، ارتباط مالی با فنلاند اهمیت بالایی دارد چون در این سال ها تکیه بر فراوری کالا معنای خود را از دست داده و توجه به تکنولوژی های جدید مهم شده است. کشور فنلاند نیز در جهان از این منظر صندلی خاصی دارد.

او نگاه به کسب وکارهای دانش بنیان و صندلی ویژه فنلاند در این حوزه را مورد توجه قرار داد و اضافه نمود: اغلب شرکت های دانش بنیان فعال در فنلاند جزو اصلی ترین استارتاپ ها در جهان هستند. بنابراین برای رقابت با جهان باید خود را با این گونه بازارها پیوند بزنیم. ارتباط با فنلاند برای بهره برداری از دانش فنی و فراوری با کیفیت بیشتر اهمیت بسزایی دارد.

جمیلی اظهار داشت: این کمیته یک سال فعالیت می نماید و در صورت گذراندن شاخص های تعریف شده به اتاق مشترک تبدیل می گردد. این کمیته از پراکندگی روابط مالی جلوگیری خواهد نمود و فعالیت های موجود را انسجام می بخشد بنابراین به توسعه بهتر مناسبات یاری می نماید.

بر اساس اظهارات او علی رغم تمایل بخش خصوصی این کشور برای همکاری با ایران، این کشور نسبت به تحریم ها واکنش سریع نشان داد. اما همچنان برای کار با ایران علاقه مند هستند.

به اعتقاد عضو هیات رئیسه اتاق ایران هر ایده و محتوایی که در فنلاند فراوری می گردد مورد اقبال جامعه جهانی قرار می گیرد. بنابراین در این بخش می توان با ایجاد پیوندهای چندجانبه مانع اثرگذاری بیشتر تحریم ها بر اقتصاد ایران شویم.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4271

به "همکاری با فنلاند به افزایش دانش فنی فراوری می انجامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری با فنلاند به افزایش دانش فنی فراوری می انجامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید