پیش بینی فرایند بورس در هفته آینده ، تالار شیشه ای چقدر تحت تاثیر ورود پالایش یکم قرار می گیرد؟

به گزارش جعبه مهر، هفته اول شهریورماه بورس روی خوشی تا میانه هفته ندید اما با ورود سهام صندوق پالایش یکم این فرایند بهبود پیدا کرد.

پیش بینی فرایند بورس در هفته آینده ، تالار شیشه ای چقدر تحت تاثیر ورود پالایش یکم قرار می گیرد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، بورس در هفته اول شهریور ماه، قرمزپوش بود. ریزشی که نگرانی های بسیار زیادی را به دنبال داشت. اتفاق مهم این هفته بورس ورود صندوق پالایش یکم به مرحله پذیره نویسی بود. دولت پس از تعلل های فراوان سهام خود در 4 پالایشگاه را به صورت صندوق ETF وارد بورس کرد. در اولین روز از ورود این سهام به بازار مردم بیش از 570 میلیارد تومان سهام ETF دوم را خریداری کردند.

  • چرا صندوق دوم ETF پالایش یکم نام دارد؟

محمود گودرزی معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این سوال که علت نام گذاری صندوق دوم دولتی به نام پالایش یکم چیست؟ اظهار کرد: صندوق ها براساس این که متولیشان چه کسی هستند نام گذاری می شوند. به طوری که اگر توجه کنیم صندوق اول دارا یکم نام داشت به علت آنکه متولی آن وزارت اقتصاد و دارایی بود اما صندوق دوم سهام دولت در پالایشگاه ها از آنجایی که متولیش وزارت نفت است آن را پالایش یکم نام گذاری نموده اند. وی در ادامه به این مسئله اشاره نمود که پذیره نویسی این صندوق ها قرار است تا سرانجام 19 شهریور افزایش یابد.

  • رشد دوباره بورس | جزئیات پذیره نویسی دومین صندوق دولتی
  • آشنایی با 10 اصطلاح پرکاربرد بورس در روزهای رونق بازار سرمایه

او درباره نحوه تخفیف 20 درصدی برای خرید سهام پالایش یکم گفت: بعضی افراد فکر می نمایند که منظور از 20 درصد تخفیف اعمال شده بر اساس 5 میلیون تومان است، ولی در اصل به ارزش دارایی های پالایشگاه ها باز می گردد و مطابق یونیت ها نیست یعنی به طور مثال اگر قیمت هر یونیت یا هر واحد 12 هزار تومان باشد خریدار آن را 10 هزار تومان خریداری می نماید.

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرد: افراد سهام ETF ها را می توانند تا سقف پنج میلیون تومان خریداری نمایند به این معنی که اگر سهامداران دارا یکم را دو میلیون تومان خریده باشند پالایش یکم را فقط تا سقف سه میلیون تومان می توانند بخرند.

گودرزی در مورد عدم حضور حقوقی ها در خرید صندوق پالایش یکم گفت: باید به این نکته اشاره نمود که علت اصلی این مسئله آن است که این صندوق ها میزان خریداریشان پایین است و دومین دلیلش این است که ما می خواهیم به مردم جهت حضور در بازار سرمایه میدانی دهیم تا آن ها هم از لحاظ مالی پیشرفت نمایند.

او اظهار کرد: امیدواریم که اگر فرایند معاملاتی در این صندوق به نسبت قبل باشد میزان پذیره نویسی به 5 هزار تا 6 هزار میلیارد سهم می رسد، روز گذشته ارزش معاملات صندوق ETF دوم به 570 میلیارد تومان رسید.

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این سوال که آیا اتمام دوره 10 روزه حمایت حقوقی ها از بازار سرمایه می تواند سبب اُفت بازارگردد؟ اظهار کرد: با واژه ای که در چند ماهه اخیر تحت عنوان حمایت حقوقی ها از بازار سرمایه منتشر شده است موافق نیستم، در هفته ای که گذشت ما بیشتر شاهد حضور نهادهای حقوقی و صندوق ها بودیم ولی واقعیت این است که ما به هیچ کدام از نهاد های حقوقی نگفته ایم که کدام سهام را بخرید، آن ها خودشان بر اساس ارزیابی هایشان این کار را انجام دادند.

گودرزی گفت: اشخاص حقوقی همواره در جهت پشتیبانی از بازار سرمایه حضور داشته اند و در جایی که لازم بوده آمدند و سهم های حاضر در بازار را حمایت نموده اند.

او گفت: بازار سرمایه بازاری است که همواره در آن نوسان وجود داشته و بارها هم مسئولان مربوط و کارشناسان این مسئله را گوشزد نموده اند. در ادامه باید به این مسئله اشاره نمود که اُفت و خیز بازار در یک هفته بر اساس بازیگران آن مشخص می گردد.

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران در مورد حضور سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی در بورس، گفت: سهام داران برای معامله در این شرکت ها باید به یک نکته توجه نمایند که در این راستا می توان به ارزش خالص دارایی ها اشاره نمود بورس تهران در کوشش است نمادهایی را که وارد بازار سرمایه می شوند به طور کامل NEV آن ها را آنالیز نمایند و اطلاعات آن را در اختیار سهام داران بگذارد.

گودرزی در مورد NEV توضیح داد: شرکت های سرمایه گذاری باید مبنای ارزش گذاریشان براساس جمع کل دارایی ها پس از کسر بدهی هایشان باشد.

او در پاسخ به این سوال که نحوه انتخاب هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذار استانی به چه نحوی است؟ اظهار کرد: اعضاء هیئت مدیره این شرکت ها فعلا به طور قطع مشخص نشده اند به علت آنکه قرار است این افراد مطابق قوانین سازمان بورس تایید صلاحیت شوند.

  • مسئول امور پشتیبانی سامانه سهام عدالت کیست؟

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به بلاتکلیفی سامانه پشتیبانی ستاد سهام عدالت بین سازمان خصوصی سازی و بورس، گفت: ما هیچ مسئولیتی را در قبال سامانه سهام عدالت نداریم بلکه این امر به خود سازمان خصوصی سازی مربوط می گردد ما فقط مسئول خرید و فروش این سهام ها هستیم و مابقی امور سهام به ما مربوط نمی گردد.

او در پاسخ به این سوال که تا چه حد امکان دارد که سهامداران بازار سرمایه نیز مانند دارندگان سهام عدالت کارت اعتباری دریافت نمایند؟ گفت: هم اکنون ما در کارگزاری ها برای سهام داران به وسیله پرتفوی امکان اعطای تسهیلات گذاشته ایم، پس این بدین معناست که ما در اصل مسئله ای با این موضوع نداریم اما نکته ای که در این جا حائز اهمیت واقع شده تفاوت در نوع اعطای سهام است به طوری که اعتباری که ما به وسیله کارگزاری ها می دهیم در راستای خرید و فروش سهم است اما این امر سبب می گردد که افراد سهامشان وثیقه ای باشد و از این طریق هرگاه به مبلغی نیاز پیدا کردند از آن کارت استفاده نمایند.

گودرزی در سرانجام درباره اینکه افراد نباید در این بازار درگیر هیجان شوند، گفت: هم اکنون 6 میلیون و 300 هزار نفر تازه وارد به بورس داریم این افراد میانگین خریدشان بین 6 تا 10 میلیون تومان است و تاثیر چندانی در کل معاملات بازار ندارد، اما به لحاظ نفراتی جمعیت بسیار با ارزشی را تشکیل می دهند.

به همین دلیل توصیه ما این است برای هرکارشان دلیل خاص و منطقی داشته باشند. باید به این مسئله اشاره نمود که مبنای تصمیم گیری افراد تازه وارد برای خرید و فروش باید افراد مورد اطمینان باشد و در گیر حواشی بازار نشوند.

  • ارزش سبد سهام عدالت چقدر شد؟

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7218

به "پیش بینی فرایند بورس در هفته آینده ، تالار شیشه ای چقدر تحت تاثیر ورود پالایش یکم قرار می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی فرایند بورس در هفته آینده ، تالار شیشه ای چقدر تحت تاثیر ورود پالایش یکم قرار می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید