کلامی: ارز واردکنندگان برنج پرداخت نشد، وزارت صمت پیگیر برطرف مشکل است

به گزارش جعبه مهر، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تایید مشکل واردکنندگان برنج برای دریافت ارز ترجیحی، گفت: وزارت صمت پیگیر حل مشکل واردکنندگان برنج است.

کلامی: ارز واردکنندگان برنج پرداخت نشد، وزارت صمت پیگیر برطرف مشکل است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، محمدرضا کلامی در پاسخ به این سوال که وزارت صمت چه اقدامی برای حل مشکل تأمین ارز واردنمایندگان برنج انجام داده است، گفت: یکی از روش های جلوگیری از بروز مسائل و کمبود کالا در کشور هایی که وارد جنگ مالی شده اند و محدودیت منابع ارزی دارند این است که از ظرفیت تجار، بازرگانان و تولیدنمایندگانی که نزد طرف خارجی اعتبار دارند و می توانند بدون پرداخت وجه به طرف خارجی کالای خود را از بندر ترخیص نمایند، استفاده گردد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه نمود: لذا بانک مرکزی نیز تعهد می نماید طی مدت معین ارز این واردنمایندگان را تأمین و پرداخت کند.

کلامی گفت: شورای عالی امنیت ملی نیز با علم به وجود این ظرفیت در سال 97 مصوب کرد که تجار می توانند بدون پرداخت وجه کالای خود را از گمرکات خارج نمایند.

وی با بیان این که تجار برای ترخیص کالا از گمرکات بدون پرداخت وجه و بر اساس مصوبه باید در صف تخصیص ارز باشند، گفت: به عبارتی بعد از این که معرفی ارزی را از وزارت صمت برای بانک مرکزی می گیرند، به معنای آن است که مجوز ثبت سفارش دارند، لذا می توانند کالا های خود را وارد کشور نمایند و بر این اساس گمرک نیز مجوز داده بود که حدود 90 درصد از این کالا ها ترخیص گردد تا سپس بانک مرکزی ارز مورد احتیاج واردنمایندگان را پرداخت کند.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه نمود: از آنجایی که بانک مرکزی منابع خود را محدود می داند و این شیوه را ایجاد تعهدات آینده برای خود می دانست، لذا در سال 97 با مراجعه به شورای امنیت ملی آن ها را قانع کردند که به جای کد تخصیص ارز در مصوبه، در صف تأمین ارز قید و جایگزین گردد و بر این اساس واردنمایندگان بر اساس معرفی وزارت صمت به بانک مرکزی در صف تخصیص ارز قرار می دریافتد و واردنمایندگان نیز مجاز می شدند تا ظرف یک ماه ریال تهیه و ارز مورد احتیاج خود را خریداری نمایند.

وی اضافه نمود: لذا این کار عملا به کسانی اجازه ترخیص درصدی می دهد که بانک مرکزی ارز به آن ها تخصیص داده و واردنماینده در فاصله یک ماهه که فرصت برای تهیه ریال و خرید ارز دارد، می تواند کالای خود را از گمرکان خارج کند.

وی گفت: بر این اساس بانک مرکزی به کسانی مجوز می دهد که عملا ارز را به آن ها فروخته است و فقط واردنماینده باید به ازای ارز، ریال پرداخت می کرد.

کلامی با بیان این که پس از ابلاغ مصوبه شورای امنیت ملی بسیاری از تجار به بانک های عامل مراجعه کردند و از بانک ها برای ارائه به گمرک نامه دریافتد که در صف تخصیص ارز هستند و گمرک هم بر اساس نامه بانک عامل کالا های آن ها را ترخیص کرد، بیان داشت:، اما بعد از این که نوبت بانک مرکزی برای تخصیص ارز به واردنمایندگان رسید، بانک مرکزی بیان کرد که با توجه به محدودیت منابع، ارزی برای پرداخت ندارد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بانک مرکزی اعلام می نماید که اصلاً نامه های بانک های عامل به گمرک مورد قبول نیست و این بدان معنا است که واردنمایندگانی که کالا های خود را از گمرکات ترخیص نموده اند و به امید دریافت ارز 4200 تومانی کالای خود را با نرخ مصوب به فروش رسانده و عرضه نموده اند، اکنون سرگردان شده اند و به دنبال دریافت ارز از بانک مرکزی هستند در حالی که هنوز نتیجه ای هم نگرفته اند.

وی با تأکید بر این که این واردنمایندگان متضرر شده اند، گفت: واردنمایندگانی که به این شیوه در سال 98 برنج وارد نموده اند، اصلاً امکان گرانفروشی نداشته اند، زیرا نرخ بازار آزاد برنج در سال گذشته نیز هر کیلو 8 هزار تومان بود و نرخ مصوب نیز همان بود؛ بنابراین هر واردنماینده ای که برنج خود را از گمرک ترخیص نموده بود قاعدتا نمی توانست برنج را با قیمت بیشتری بفروشد، ضمن این که واردنمایندگان ملزم بودند برنج وارداتی را در سامانه جامع تجارت داخلی ثبت نمایند.

کلامی توضیح داد: برای حل مشکل این واردنمایندگان وزارت صمت حاضر است که اسامی افرادی را که برنج وارد نموده اند و در سامانه نیز به ثبت رسانده اند و توزیع را نیز بر اساس نرخ مصوب انجام داده اند، به بانک مرکزی اعلام کند، اما ظاهرا در ابتدا بانک مرکزی باید اعلام کند که این موضوع را قبول دارد و به همین دلیل واردنمایندگان دچار مسائلی شده اند که امیدواریم هر چه زودتر حل گردد.

وی گفت: البته این نکته قابل ذکر است که اگر نماینده بانک مرکزی در کمیته ارزی نظر موافق داشته باشد می گردد با تامین محل تامین اقدام کرد.

لازم به ذکر است واردنمایندگان برنج که به درخواست دولت برنج وارد نموده و کالا های خود را از گمرکات ترخیص نموده و همچنین به درخواست ستاد تنظیم بازار در راستای تنظیم بازار برنج، آن کالا را به نرخ مصوب و بر مبنای دلار 4200 تومانی فروخته و در بازار عرضه کردند، اکنون برای دریافت ارز برنج وارداتی میان دستگاه های دولتی سرگردانند. آن ها می گویند علی رغم 5 ماه کوشش و پیگیری های فراوان از وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی هیچ ارزی در اختیار آن ها قرار نگرفته است و بدین ترتیب این واردنمایندگان دچار ضرر و زیان فراوانی شده اند بطوری که نتوانسته اند پول خرید کالای خود را به فروشنده خارجی پرداخت نمایند.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7089

به "کلامی: ارز واردکنندگان برنج پرداخت نشد، وزارت صمت پیگیر برطرف مشکل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلامی: ارز واردکنندگان برنج پرداخت نشد، وزارت صمت پیگیر برطرف مشکل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید