50درصد یارانه انرژی در جیب 3دهک ثروتمند، کنترل مصرف سوخت با مالیات

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در نشست خبری با بیان اینکه ایران با پرداخت یارانه انرژی 45 میلیارد دلاری در سال، صندلی چین را در این زمینه پشت سر گذاشته است، گفت: با توجه به ارقام موجود، وضع یارانه دهی انرژی در ایران به هیچ عنوان مطلوب نیست؛ این در حالی است که مقوله مصرف بهینه انرژی (ذخیره انرژی) برای همه ما مهم و تاثیرگذار است؛ در حالی که 3 میلیارد دلار یارانه ای است که دولت سالانه به مردم پرداخت می نماید، بنابراین باید گفت بودجه کشور توان ندارد که بتواند 45 میلیارد دلار نیز یارانه انرژی بپردازد.

50درصد یارانه انرژی در جیب 3دهک ثروتمند، کنترل مصرف سوخت با مالیات

وی اضافه نمود: 15 درصد یارانه انرژی در کل جهان متعلق به ایران است و 10 درصد فراوری ناخالص داخلی را نیز، به یارانه انرژی تخصیص می دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اصلاح روند یارانه دادن به انرژی باید در راستای برقراری عدالت اجتماعی باشد، توضیح داد: باید دید در کشوری همانند نروژ که بنزین در آن گرانتر است، عدالت اجتماعی بیشتری برقرار شده یا در کشورهایی همانند ونزوئلا و ایران که قیمت انرژی در آن پائین است.

قیمت، ابزار مدیریت مصرف سوخت

به گفته دلاویز، 50 درصد از یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه که هزینه های انرژی آنها تنها 3 درصد از هزینه های خانوارشان را تخصیص می دهد، پرداخت می گردد؛ بنابراین قیمت همیشه ابزاری برای مدیریت مصرف بوده است؛ البته در کنار این ابزار قیمتی، باید آموزش های فرهنگی لازم را بر همین راستا داشته باشیم.

وی با اشاره به ترازنامه انرژی سال 95 کشور گفت: بر اساس این ترازنامه، معادل 396 میلیون بشکه نفت خام در سال در بخش خانگی مصرف انرژی داریم و معادل 331 میلیون بشکه نفت خام نیز در سال، در حوزه صنعت و معادل 319 میلیون بشکه نفت خام در بخش حمل و نقل مصرف می گردد.

دلاویز ادامه داد: این تعداد از بشکه های نفت دود می گردد و از سوی دیگر، سرانه مالکیت خودرو نیز در ایران به ازای هر هزار نفر 200 خودرو است که رقم بالایی نسبت به سرانه مالکیت خودرو در آمریکا با 800 خودرو از هزارخودرو و در ایتالیا با 600 خودرو از هزار خودرو نیست؛ ضمن اینکه 7.8 لیتر میزان مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر برای خودروهای ایرانی است در حالی که این رقم برای قاره اروپا، 5.5 لیتر در 100 کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: بخشی از اصلاح مصرف سوخت در بخش حمل و نقل در دست وزارت نفت بوده و بخشی دیگر در دست سایر نهادها از جمله خودروسازان است که انتظار می رود با سرمایه گذاری در بخش بهینه کردن مصرف سوخت خودروها، به بهینه سازی مصرف انرژی یاری نمایند.

تلفات انرژی کشور؛ 40 درصد

این مقام مسئول میزان تلفات انرژی در کشور را 40 درصد خاطرنشان کرد و گفت: این حجم از تلفات معادل 445 میلیون بشکه نفت خام است؛ البته در صورتی که اعتماد بین دولت و مردم باشد، می توان در راستای کاهش مصرف سوخت و مصرف بهینه انرژی گام های موثری برداشت، اما باید توجه داشت آنچه به نگرانی این حوزه اضافه نموده بی تفاوتی مردم به مصرف بالای انرژی است؛ اگرچه این گزاره هم درست است که ایران ذخایر نفت و گاز غنی ای دارد، اما این منابع باید به صورت بهینه مصرف و با ایجاد ارزش اضافه نموده استفاده گردد.

دلاویز گفت: هر بخاری سنتی، 11.5 مترمکعب در روز انرژی مصرف می نماید و با توجه به وجود حدود 20 میلیون بخاری در ایران، اگر این عدد را در 110 روز زمستان ضرب کنیم، معادل فراوری گاز از سه فاز پارس جنوبی می گردد؛ این در حالی است که می توانیم با سرمایه سه میلیارد دلار، 14 میلیون بخاری را نوسازی کنیم و به اندازه یک فاز شش میلیارد دلاری پارس جنوبی، ذخیره انرژی داشته باشیم.

فرهنگ سازی، گام نخست

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، در ادامه از برگزاری جشنواره بهسو اطلاع داد و گفت: این جشنواره در 31 استان با موضوع مصرف سوخت و در مقطع تحصیلی متوسطه برگزار خواهد شد و از بخش های مختلفی مانند نقاشی، داستان نویسی، عکاسی، کاریکاتور، شعر و غیره تشکیل شده؛ این در حالی است که طبق برآوردها، شش میلیون دانش آموز در مقطع متوسطه تحصیل می نمایند که با احتساب خانواده های آن ها، این جشنواره 15 میلیون نفر را درگیر خواهد نمود. قرار است بعد از برگزاری جشنواره، ارزیابی صورت بگیرد که تعیین گردد آیا تغییر رفتاری انجام شده یا خیر.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی درباره سناریو پیشنهادی مورد نظر این شرکت برای کاهش یارانه سوخت شرح داد: دولت به بهانه برقراری عدالت اجتماعی به بنزین یارانه می دهد، در حالی که بسیاری ازافراد در جامعه که از دهک های پایین نیز هستند، خودرو ندارند؛ از سوی دیگر، توزیع یارانه در ایران، پیروز نبوده و ما را با چالش های زیادی روبرو نموده است. تجربه مالیات بر سوخت پیروز بوده، اما آنچه که برای اجرای این موضوع ما را نگران می نماید، ضمن واکنش های اجتماعی به تغییر نرخ بنزین، عدم رعایت عدالت اجتماعی است.

وی تاکید نمود که دولت و مجلس شورای اسلامی برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 980

به "50درصد یارانه انرژی در جیب 3دهک ثروتمند، کنترل مصرف سوخت با مالیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50درصد یارانه انرژی در جیب 3دهک ثروتمند، کنترل مصرف سوخت با مالیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید