خبرنگاران اهدای 138 هزار و 465 واحد خون در فروردین ماه

به گزارش جعبه مهر، تهران- خبرنگاران- سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در فروردین ماه سال جاری در زمان شیوع ویروس کرونا، ایرنیان نوعدوست و خیراندیش با اهدای 138 هزار و 465واحد خون به منظور یاری به بیماران نیازمندان به خون و فرآورده های آن، خون خود را اهدا کردند.

خبرنگاران اهدای 138 هزار و 465 واحد خون در فروردین ماه

بشیر حاجی بیگی روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: بیشترین میزان خون اهدایی در کشور در فروردین ماه مربوط به استان های تهران، فارس و مازندران بود و استان های بوشهر، هرمزگان، خراسان شمالی و جنوبی بیشترین میزان رشد اهدای خون را در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته (1398)داشتند.

وی ادامه داد: همچنین در فروردین ماه سال جاری بانوان استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان استقبال بیشتری نسبت به اهدای خون را داشتند به طوری که شاهد رشد 6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم. همچنین در فروردین ماه سال جاری رشد2.2 درصدی شاخص اهدای خون بانوان را در کل کشور را داشته ایم.

حاجی بیگی گفت: بیشترین میزان اهدای خون در کشور در فروردین ماه مربوط به گروه خونی O مثبت با 35 درصد بود و کمترین میزان اهدای خون گروه خونی AB منفی با یک درصد بود، در فروردین ماه سال جاری177 هزارو 63 نفر به مراکز انتقال خون سراسر کشور برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد 138 هزار و 465 واحد خون اهدا شد که از این تعداد24 هزارو 405نفر برای بار اول اقدام به اهدای خون کردند.

وی ادامه داد: در فروردین ماه همچنین شاخص اهدای خون بانوان در کل کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.2 درصد افزایش داشت و همچنین 268 هزارو 990 واحد خون و فرآورده های آن به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: تا کنون هیچ مستندی مبنی بر اینکه ویروس کرونا به وسیله خون منتقل می گردد، وجود ندارد، بنابراین ویروس کرونا به وسیله خون انتقال نمی یابد.

حاجی بیگی اضافه کرد: مردم بخصوص اهدا نمایندگان خون توجه داشته باشند که ویروس کرونا به وسیله ترشحات بینی، بزاق و ترشحات تنفسی انتقال می یابد و مردم در این زمینه اصول بهداشتی و ایمنی را رعایت نمایند و بخصوص شست وشوی دست ها با آب صابون و ضد عفونی کردن آنها و رعایت فاصله با یکدیگر و به ویژه افراد بیمار را به طور جدی رعایت نمایند.

وی ادامه داد: نکته دیگر که مردم و بخصوص اهدا نمایندگان خون باید مورد توجه قرار دهند این است که در کیت های تشخیصی برای کرونا از ترشحات بزاق و بینی فرد مشکوک به کرونا استفاده می گردد و این کیت تشخیصی هیچ ربطی به خون ندارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اما هموطنان نوعدوست که در همه شرایط یاری گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده های خون مورد احتیاج بیماران احتیاجمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نگردد که اهدای خون را فراموش نمایند، مردم توجه داشته باشند که احتیاج به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران احتیاجمند به خون را فراموش ننمایند و به یاری این بیماران بشتابند.

وی تاکید نمود: اهدا نمایندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت دنیای و سازمان های انتقال خون دنیا، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می نماید و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همین طور همواره، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا نمایندگان با اطمینان خاطر خون اهدا نمایند.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5967

به "خبرنگاران اهدای 138 هزار و 465 واحد خون در فروردین ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اهدای 138 هزار و 465 واحد خون در فروردین ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید