دومین سمینار ملی زبان شناسی شناختی برگزار می گردد

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، دومین سمینار ملی زبان شناسی شناختی با هدف توسعه و گسترش هرچه بهتر این مکتب با حضور اساتید متخصص در این رشته با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ششم اسفند ماه سال جاری برگزار می گردد.

دومین سمینار ملی زبان شناسی شناختی برگزار می گردد

دکتر هانیه یارمند کارشناس ستاد توسعه علوم شناختی گفت: در این رویداد ملی که به مدت یک روز و با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس و موسسه آموزش عالی علوم شناختی ادامه دارد، 9 تن از اساتید در رابطه با مباحث زبان شناسی شناختی و مطالعات دینی، صندلی زبان شناسی شناختی در توانبخشی، مطالعات الکتروفیزیولوژیک فرآیندهای مغزی پردازش زبان، معنی شناسی از منظر شناختی و مبحث استعاره در زبان شناسی شناختی و همچنین ایده پردازی درخصوص مطالعات آزمایشگاهی استعاره سخنرانی می نمایند.

وی اضافه نمود: اولین سمینار زبان شناسی شناختی سال گذشته هم زمان با هفتۀ آگاهی از مغز با حمایت ستاد در دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید که با استقبال گسترده اساتید و دانشجویان از رشته های زبان شناسی، روانشناسی، فلسفه و دیگر رشته ها روبرو شد.

به گفته وی، زبان شناسی شناختی یکی از مکاتب نوین زبان شناسی است که ریشه در مباحث زبانی مطرح در دهه های 1960 و 1970 دارد. با وجود اینکه مدت زیادی از عمر زبان شناسی شناختی سپری نمی گردد اما این مکتب به یکی از مهمترین مکاتب زبان شناسی تبدیل شده و توانسته است با علوم دیگر مانند روانشناسی، عصب شناسی، هوش مصنوعی و فلسفه تعامل برقرار کند.

وی یادآور شد: با گسترش علوم شناختی به ویژه از ابتدای قرن 21 در گروه های زبان شناسی ، در بیشتر دانشگاه های معتبر اروپا، امریکا و استرالیا زبان شناسی شناختی تدریس می گردد و در این زمینه پژوهش های بسیاری نیز اجرا شده است.

وی گفت: در ایران نیز در حال حاضر در موسسه آموزش عالی علوم شناختی و دانشگاه تربیت مدرس به صورت رسمی با مجوز وزارت علوم در رشته زبان شناسی شناختی در مقطع دکتری دانشجو پذیرفته می گردد و اساتیدی نیز در دیگر دانشگاه ها به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت دارند، همچنین پژوهش های متعددی در حوزۀ زبان شناسی شناختی در کشورمان اجرا شده است.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4750

به "دومین سمینار ملی زبان شناسی شناختی برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین سمینار ملی زبان شناسی شناختی برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید