ایجاد کریدور شمال - جنوب جایگزین مناسبی برای کانال سوئز است

به گزارش جعبه مهر، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در مصاحبه با روزنامه روسیودموستی گفت: ایجاد کریدور شمال - جنوب می تواند به شکل ارزان تر و قابل اطمینان تری جایگزین کانال سوئز شده و تبادل بدون خلل کالا بین اروپا و شرق دور را تامین نماید.

ایجاد کریدور شمال - جنوب جایگزین مناسبی برای کانال سوئز است

به گزارش خبرنگاران، جلالی روز آدینه در گفت گو با روزنامه ودموستی چاپ مسکو اضافه کرد: اصولا کریدورهای حمل و نقلی در دنیا بر اساس معیارها و ملاک هایی انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. اما با توجه به ضرورت تسهیل و تسریع در حمل و نقل و نقل و انتقال کالا میان کشورها و مناطق مختلف دنیا ایجاد جهتهای ارزانتر و مقرون به صرفه تر از نظر مالی، امنیتی و حتی سیاسی همیشه مورد توجه شرکت ها و کشورها قرار داشته است.

وی توضیح داد: با توجه به ظرفیت های بالفعل و بالقوه تجارت و مبادلات در جهت جدید، جذابیت­ های آن برای حضور فعال شرکت­ های لجستیک و حتی ایجاد فضای رقابتی بین آن ها قابل انتظار است بویژه نسل جدید شرکت های لجستیک طرف سوم، چهارم و پنجم که خدمات مربوط به مدیریت زنجیره تأمین را بر پایه کسب و کارهای عموماً الکترونیکی ارائه می­دهند.

وی گفت: البته درخواست ها با تأکید بر ایجاد شرکت­های مشترک فی مابین کشورهای عضو این کریدور مطرح می گردد که ضرورت دارد دولت­ها در این زمینه، ظرفیت­ سازی و بسترسازی مناسبی برای امکان تأسیس و فعالیت آن­ها را هرچه سریع­تر فراهم سازند.

جلالی گفت: انتظارات از سرعت افزایش ترافیک در این جهت، می­ بایست واقع­ بینانه باشد. در هر صورت فرآیند چرخش از جهتهای سنتی و روی آوردن به جهتهای جدید، مستلزم گذر زمان جهت امکان تغییر رفتار کلیه بازیگران این عرصه، اعم از تجار، صاحبان کالا، فعالین حمل ­و نقل و رانندگان می ­باشد. لذا، تعریف اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت از ترافیک قابل انتظار متناسب با واقعیات، ملاک عمل مناسبی برای اقدام مشترک کشورهای ذینفع این جهت در حمایت از افزایش روزافزون ترافیک در آن است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ضرورتی برای توسعه زیرساخت های موجود در ایران وجود دارد تا قابلیت انتقال جهت جدید افزایش داده گردد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب یک برنامه معین و هدفمند، طی دهه­ های گذشته با جدیت به توسعه زیرساخت­ها و عملیات عمرانی پرداخته و دستاوردهای عظیمی در این زمینه حاصل شده است. در حال حاضر، در صورت بهره­ گیری حداکثری از زیرساخت­های موجود و استفاده ظرفیت­ های بلااستفاده آن­ها در خاک ایران، امکان افزایش قابلیت انتقال جهت جدید وجود دارد و البته تعریف و اجرای اقدامات و پروژه­ های مشترک در نقاط اتصالی با کشورهای همسایه، مد نظر و مورد استقبال خواهد بود.

سفیر ایران گفت: ساخت و بهره ­برداری کامل از این جهت، مستلزم اراده کلیه کشورهای واقع در آن، جهت تکمیل زیرساخت ­ها می­باشد. در این زمینه، ضرورت دارد همسوسازی اقدامات کشورها و تمرکز روی این جهت صورت پذیرد. لذا، در چارچوب شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب، ایجاد کمیته­ های فنی و تخصصی جهت شناسایی کامل شرایط موجود و گلوگاه ­های زیرساختی، همچنین برنامه ریزی برای عبور چندین فقره بار آزمایشی رفت و برگشتی از این جهت و تهیه گزارش ­های تحلیلی مشترک توسط کشورها در جهت شناسایی و برطرف کلیه موانع اعم از سخت ­افزاری و نرم­افزاری، بسیار مؤثر خواهد بود.

آیا این جهت خطرات مالی و یا سیاسی دارد؟

افزایش مبادلات مالی و رونق تجارت در این جهت و بهره­ مند شدن ذی نفعان از ثمره آن، امکان مواجهه مناسب با هرگونه مخاطره سیاسی و مالی و مدیریت مطلوب این دسته ریسک­ های بدیهی را، که ویژگی ذاتی و لاینفک در مبادلات بین ­المللی می ­باشد، فراهم می­ سازد. در هر صورت، این جهت جدید، به ­عنوان یک جهت ارزان و مقرون به صرف از نظر هزینه و زمان، در کنار سایر جهتها مد نظر است و به موازات آن، از سایر اقدامات جهت فعال­سازی دیگر جهتهای ممکن، با همکاری کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب، نباید غافل شد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هم در اکتبر 2019، در جلسه باشگاه بحث والدای از وجود یک جهت امیدوار نماینده قطب شمال - سیبری - آسیا خبر داده بود.

به گفته وی، این جهت می تواند بنادر جهت دریای شمال را با بنادر اقیانوس آرام و اقیانوس هند به وسیله سیبری شرقی متصل کند.

راه گذر شمال - جنوب یا کریدور شمال-جنوب از جهتهای راهبردی در نیمکره شرقی دنیا است.

موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای عظیم دنیا بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدنمایندگان عظیم مالی دنیا بوده است.

اگر برخی جهتهای ناتمام ریلی و جاده ای ایران تکمیل گردد ایران می تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده ای خود درآمد سرشاری داشته باشد.

کشتی کانتینربر Ever Given که متعلق به شرکت ژاپنی Shoei Kisen بوده و توسط شرکت تایوانی Evergreen Marine اداره می گردد، 23 مارس ماه گذشته میلادی در کیلومتر 151 کانال سوئز در جهت چین به روتردام به گل نشست.

در نتیجه این حادثه، تردد در یکی از شلوغ ترین جهتهای تجاری دریایی در دنیا مسدود شد.

کانال سوئز که دریاهای مدیترانه و سرخ را به هم متصل می نماید 163 کیلومتر طول دارد. 10 تا 12درصد حمل و نقل دریایی در دنیا به وسیله آن صورت می گیرد. این کانال روزانه توسط ده ها کشتی استفاده می گردد که بدون دور زدن طولانی آفریقا از اروپا به آسیا و برعکس سفر می نمایند.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9782

به "ایجاد کریدور شمال - جنوب جایگزین مناسبی برای کانال سوئز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد کریدور شمال - جنوب جایگزین مناسبی برای کانال سوئز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید