حکومت شهروندی و نقش گاو در سیاست معاصر هند

به گزارش جعبه مهر، حکومت شهروندی نوشته سورجیت بالا به تازگی در هند منتشر شده است. نویسنده در این کتاب به نقد ساختار سیاسی و اجتماعی هند نشسته است.

حکومت شهروندی و نقش گاو در سیاست معاصر هند

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب حکومت شهروندی نوشته سورجیت بالا در 269 صفحه، توسط انتشارات وستلند منتشر شد. این کتاب نگاهی به انتخابات های هند از سال 1952 تا 2019 میلادی دارد. مبحث اصلی کتاب بر محور سیاست های اقتصادی است. نویسنده با بازگشت به سال های زمامداری نهرو به تاکید وی بر آزادی سیاسی و عدم آزادی اقتصادی شهروندان می پردازد. تمرکز نخست وزیر فقید هند به ایجاد نهادهای مدیریتی متشکل از خبرگان به قیمت عدم ارائه خدمات آموزشی فراگیر پایه وقایع و پیامدهای منفی بلند مدت را به همراه داشت.

همچنین نویسنده ضمن معرفی خواستگاه مدنی و قانونی ساختار دموکراتیک هند، طی فصول پی در پی به نقد و آنالیز شماری از موضوعات مهم اعم از نقش نهرو در آزمایش های مختلف در راستای پیشبرد شبه قاره نقش اصلاحات اقتصادی سال 1991 میلادی و پیامدهای آن بر تبدیل رای دهی بر پایه قومیت به رای دهی بر اساس پیروزیت های اقتصادی و سایر اصلاحات اقتصادی می پردازد.

غالبا به اهمیت رای دهی بر پایه تمایلات اقتصادی در هند توجهی نشده است. مولف با استفاده از داده های اقتصادی در راستای ارزیابی عملکرد دولت های متواتر نشان می دهد که الگوی رای دادن نسبت به شاخه های اقتصادی نیز تاثیر پذیر هستند. مبحث سومی که در کتاب حکومت شهروند مطرح می گردد پرداختن به اصلاحات اقتصادی دوره پس از سال 1991 است که از الزامات سیاسی و دخالت های رهبران حزب حاکم به ویژه خانواده نهرو و گاندی منفک بود.

بحث دیگری که در این کتاب به آن پرداخته شده است نفوذ خانم سونیا گاندی بر سیاست های حزب کنگره ملی و نقش حزب افراطی و هندوگرای آر اس اس بر تصمیم گیری حزب حاکم بی جی پی است. مولف معتقد است که نقش شخصیت های حقیقی و حقوقی بر نتایج انتخابات در هر دو مورد بیش از حد مهم جلوه داده شده است.

در فصل ششم کتاب به سونیا گاندی و حزب ار اس اس پرداخته می گردد و این در حالی است که در فصل هفتم نویسنده به نقد شرایط برگزاری و فرآیند انتخابات دست زده است. فصل هشتم آنالیز انتخابات 2019 به نقش حزب مخالف و اتهامات مبتنی بر ارتباط آن با منابع خبر رسانی جعلی می پردازد. نویسنده در ادامه به نقش نخبگان در مخالفت گروه های قدیمی با تشکیلات جدید و بیرون آمدن از سیستم دو حزبی محافظه کار و پیشرو در نظام سیاسی هند اشاره نموده است.

پنج فصل آخر کتاب به بازبینی زمینه های مختلف عملکرد نخست وزیر هند نریندرا مودی اختصاص دارد. نویسنده در این فصول به برجسته سازی ناکامی ها و اشتباهات نخست وزیر مانند سیاست های مذهبی حفاظت از گاو یا نتایج سو سیاست های اقتصادی او پرداخته است. در خاتمه کتاب انتظارات مردم و پیشبینی وضعیت هند تحلیل شده است.

  • نقد کتاب حکومت شهروند

با نگاهی گذرا افراد مطلع و مطلع در می یابند که شماری از اطلاعات نه چندان موثق و دقیق در این کتاب وجود دارد و بر خلاف ادعای نویسنده حزب کنگره ائتلافی از احزاب بزرگ را رهبری ننموده است بلکه از دو حزب برتر در ایالت اوترا پرادش نیز عقب مانده است و تقریباً در کلیه ایالت ها پیروز به ائتلاف با احزاب دیگر جهت مقابله با حزب حاکم نشده است.

افزون بر آن نویسنده در مورد طبقات و کاست های مختلف اجتماعی مذهبی مرتکب اشتباهاتی رایج شده. وی به این نکته اشاره نموده که نمی توان رفتارهای انتخاباتی را با تمایلات اجتماعی مانند فرقه های مذهبی مرتبط ساخت، اما به گونه ای نادرست به این استباط رسیده که تاثیر طبقات فرقه ای و مذهبی بر نتایج انتخابات از بین رفته و جای خود را به عواملی همانند توسعه، پیشرفت و آرمان های اقتصادی داده است. نویسنده این کتاب برغم وجود نقل قول ها و اقباس از سایر کتب، به هیچ وجه از تحقیقات پژوهشگران و نظرات کارشناسان تاریخی و مدنی استفاده چندانی نمی نماید.

نویسنده فصل خبرهای جعلی را اساساً برای مقابله با نقد مردم از سیاست های اقتصادی به رشته تحریر درآورده است. او در مورد بحث تصمیم نخست مزیر هند نریندرا مودر بر حذف اسکانس های درشت از چرخه اقتصادی و بانکی کشور به پیروی و رعایت شهروندان از قوانین اقتصادیاتی اشاره می نماید و این در حالی است که نسبت به نقش مخرب این سیاست بر اشتغال زایی جوانان بی توجه می ماند.

مولف ضمن اشاره به ناکامی دولت در جلوگیری از افراط گرایی مذهبی مسئولیت اصلی این تحولات را بعهده سازمان ها و تشکیلات دیگر همانند حزب آر اس اس عنوان و اعلام می نماید که افراط گراها که وظیفه محافظت از گاوها را بعهده دارند مسلمانان را مشکل اصلی این سرزمین می دانند و به نظر نویسنده برای محافظت از کشور و ایجاد صلح و آرامش در شبه قاره مسلمانان بایستی به مطالبات هندوهای افراطی مبنی بر احداث معبد رام تسلیم شوند. باید گفت که نویسنده توضیحات مفصلی از اخبار جعلی را ارائه می دهد ولی به هیچ وجه مستندات و شواهد محکم ارائه نمی نماید.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3179

به "حکومت شهروندی و نقش گاو در سیاست معاصر هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکومت شهروندی و نقش گاو در سیاست معاصر هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید